Kim są Twoi Klienci?

Konsultując i szkoląc różne organizacje, zauważam, że nie zawsze Zespoły Scrumowe mają wiedzę i informacje o swoich Klientach/Użytkownikach. Przyczyny są różne i nie zawsze wynika ta nieznajomość z niechęci, ale czasem z przyczyn organizacyjnych, które warto zmieniać.

Czasem też organizacja skupiona jest głównie na dostarczaniu projektów, a nie rozwijaniu produktów. Struktura projektowa może ograniczać myślenie o końcowych użytkownikach poprzez skupienie się na wykonaniu planu, zakresu, w budżecie i na czas.

W innych sytuacjach, szczególnie w środowisku korporacyjnym, dostęp do Klientów/Użytkowników jest utrudniony z uwagi na uwarunkowania prawne lub dostęp jest w innej części organizacji, do której mamy znikomy dostęp.
Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele.

Dlaczego to takie ważne, żeby znać swoich Klientów/Użytkowników?

Każdej organizacji powinno zależeć, aby ich klienci byli zadowoleni. To przekłada się na realizację zysków w firmie. 
Istotne jest poznanie potrzeb klienta i trafienie w nie. Ważne pytania, które powinniśmy zadać naszym użytkownikom, to z jakimi problemami się borykają, jak możemy im te problemy rozwiązać i jaką wartość możemy przynieść naszym klientom?

Gdy już znamy potrzeby i problemy użytkowników i wiemy, jaką wartość możemy im dostarczyć, to wiąże się to z mierzeniem i dostarczeniem tejże wartości. Więcej o mierzeniu wartości możecie znaleźć tutaj: https://magdalenafirlit.com/blog/.

Dla Zespołów Scrumowych wiedza o kliencie pozwala podejmować lepsze decyzje produktowe w celu dostarczenia im wartości, definiować cele produktu. Rośnie również zaangażowanie zespołów i ich motywacja, ponieważ wiemy co się dzieje z naszym produktem, jak jest używany, jak klienci reagują. Nawet, jeśli mamy produkt wewnętrzny, tj. dla naszej organizacji, to ktoś jest odbiorcą – użytkownikiem naszego produktu czy usługi. Warto również sprawdzać, czy ci użytkownicy otrzymują coś, co rozwiązuje ich problemy i potrzeby.

Jak zdefiniować, rozpoznać Klientów?

Definiowanie i rozpoznawanie grup klientów może się odbywać poprzez:

  • Persony i proto-persony – definiujemy kim są nasi klienci i użytkownicy. Należy szybko zwalidować, czy nasze założenie jest słuszne. Idealną okazją do tworzenia person jest Product Backlog Refinement. Walidacja – na grupach użytkowników/klientów
  • Eksperymenty – szczególnie szybkie, nisko kosztowe eksperymenty, które odpowiedzą nam na pytanie/hipotezę czy warto jest budować rozwiązanie, czy jest wartościowe dla klientów. Dzięki eksperymentom możemy też poznać bliżej naszych klientów i zweryfikować persony.
  • Walidacja hipotez – tutaj uzyskujemy wynik z eksperymentu i możemy podjąć decyzję, co dalej robimy (np. tworzymy nowe persony, budujemy funkcjonalność w zależności czego dotyczyła hipoteza).

Product Owner, aby poznać swoich Klientów/Użytkowników może zaangażować w ten proces swoich Developerów (w szczególności UX), Marketing, Sales, Customer Service i inne departamenty.

Persony, eksperymentowanie i walidowanie hipotez można przećwiczyć na szkoleniach Professional Scrum Product Owner – Advanced oraz Professional Scrum with User Experience.

Artykuł dla Agile Polski napisała Magdalena Firlit – Professional Scrum Trainer w Scrum.org.
Magda w czasie swojej zawodowej kariery przeszkoliła kilka tysięcy osób dla polskich i zagranicznych firm. Jest nie tylko trenerem, ale również konsultantem, mentorem i business coachem. Specjalizuje się w transformacji organizacji i zespołów w kierunku Agile. Współpracuje z dużymi, średnimi i małymi korporacjami oraz start-upami, na wszystkich szczeblach, od zespołów po zarząd. Swoje wieloletnie doświadczenie zawodowe wykorzystuje podczas prowadzenia szkoleń: https://magdalenafirlit.com/pl/szkolenia/. Więcej informacji o Magdzie znajdziecie na https://magdalenafirlit.com/pl/.

3 komentarze do “Kim są Twoi Klienci?”

  1. To bardzo ważne aby poznać swoich klientów, wiedzieć czego potrzebują, jak szukają określonych produktów w sieci. Jeśli poznamy ich zwyczaje, będzie można dopasować do tego odpowiednie frazy kluczowe ułatwiające proces pozycjonowania.

  2. To ważne aby znać swoich klientów/ użytkowników poznać ich zachowania, potrzeby ale też sposób w jaki poruszają się po stronie aby dokonywanie zakupu lub scrollowanie strony było dla nich najbardziej wygodne. Taki klient na pewno do ciebie wróci mając pozytywne skojarzenie ze sklepem/ stroną.

  3. Twoim klientem zazwyczaj jest osoba z grupy docelowej jaką sobie założyłeś przy tworzeniu sklepu/ strony. Poznaj go i zatrzymaj przy sobie taki klient jest zawsze dużo tańszy w utrzymaniu niż nowy klient, dlatego też tak ważne jest aby na jak najdłużej zatrzymać klientów przy sobie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *