Kim są Twoi Klienci?

Konsultując i szkoląc różne organizacje, zauważam, że nie zawsze Zespoły Scrumowe mają wiedzę i informacje o swoich Klientach/Użytkownikach. Przyczyny są różne i nie zawsze wynika ta nieznajomość z niechęci, ale czasem z przyczyn organizacyjnych, które warto zmieniać.

Czasem też organizacja skupiona jest głównie na dostarczaniu projektów, a nie rozwijaniu produktów. Struktura projektowa może ograniczać myślenie o końcowych użytkownikach poprzez skupienie się na wykonaniu planu, zakresu, w budżecie i na czas.

W innych sytuacjach, szczególnie w środowisku korporacyjnym, dostęp do Klientów/Użytkowników jest utrudniony z uwagi na uwarunkowania prawne lub dostęp jest w innej części organizacji, do której mamy znikomy dostęp.
Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele.

Dlaczego to takie ważne, żeby znać swoich Klientów/Użytkowników?

Każdej organizacji powinno zależeć, aby ich klienci byli zadowoleni. To przekłada się na realizację zysków w firmie. 
Istotne jest poznanie potrzeb klienta i trafienie w nie. Ważne pytania, które powinniśmy zadać naszym użytkownikom, to z jakimi problemami się borykają, jak możemy im te problemy rozwiązać i jaką wartość możemy przynieść naszym klientom?

Gdy już znamy potrzeby i problemy użytkowników i wiemy, jaką wartość możemy im dostarczyć, to wiąże się to z mierzeniem i dostarczeniem tejże wartości. Więcej o mierzeniu wartości możecie znaleźć tutaj: https://magdalenafirlit.com/blog/.

Dla Zespołów Scrumowych wiedza o kliencie pozwala podejmować lepsze decyzje produktowe w celu dostarczenia im wartości, definiować cele produktu. Rośnie również zaangażowanie zespołów i ich motywacja, ponieważ wiemy co się dzieje z naszym produktem, jak jest używany, jak klienci reagują. Nawet, jeśli mamy produkt wewnętrzny, tj. dla naszej organizacji, to ktoś jest odbiorcą – użytkownikiem naszego produktu czy usługi. Warto również sprawdzać, czy ci użytkownicy otrzymują coś, co rozwiązuje ich problemy i potrzeby.

Jak zdefiniować, rozpoznać Klientów?

Definiowanie i rozpoznawanie grup klientów może się odbywać poprzez:

  • Persony i proto-persony – definiujemy kim są nasi klienci i użytkownicy. Należy szybko zwalidować, czy nasze założenie jest słuszne. Idealną okazją do tworzenia person jest Product Backlog Refinement. Walidacja – na grupach użytkowników/klientów
  • Eksperymenty – szczególnie szybkie, nisko kosztowe eksperymenty, które odpowiedzą nam na pytanie/hipotezę czy warto jest budować rozwiązanie, czy jest wartościowe dla klientów. Dzięki eksperymentom możemy też poznać bliżej naszych klientów i zweryfikować persony.
  • Walidacja hipotez – tutaj uzyskujemy wynik z eksperymentu i możemy podjąć decyzję, co dalej robimy (np. tworzymy nowe persony, budujemy funkcjonalność w zależności czego dotyczyła hipoteza).

Product Owner, aby poznać swoich Klientów/Użytkowników może zaangażować w ten proces swoich Developerów (w szczególności UX), Marketing, Sales, Customer Service i inne departamenty.

Persony, eksperymentowanie i walidowanie hipotez można przećwiczyć na szkoleniach Professional Scrum Product Owner – Advanced oraz Professional Scrum with User Experience.

Artykuł dla Agile Polski napisała Magdalena Firlit – Professional Scrum Trainer w Scrum.org.
Magda w czasie swojej zawodowej kariery przeszkoliła kilka tysięcy osób dla polskich i zagranicznych firm. Jest nie tylko trenerem, ale również konsultantem, mentorem i business coachem. Specjalizuje się w transformacji organizacji i zespołów w kierunku Agile. Współpracuje z dużymi, średnimi i małymi korporacjami oraz start-upami, na wszystkich szczeblach, od zespołów po zarząd. Swoje wieloletnie doświadczenie zawodowe wykorzystuje podczas prowadzenia szkoleń: https://magdalenafirlit.com/pl/szkolenia/. Więcej informacji o Magdzie znajdziecie na https://magdalenafirlit.com/pl/.

Jedna myśl do “Kim są Twoi Klienci?”

  1. To bardzo ważne aby poznać swoich klientów, wiedzieć czego potrzebują, jak szukają określonych produktów w sieci. Jeśli poznamy ich zwyczaje, będzie można dopasować do tego odpowiednie frazy kluczowe ułatwiające proces pozycjonowania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *