Kultura innowacji bezpośrednio wpływa na efektywność biznesową. Zgodnie z rosnącą potrzebą nieustannego wprowadzania innowacji do biznesu, Rzeczpospolita i cały zespół współtworzących i organizatorów zaproponowali nam konferencję Front Edge, która odbyła się 16 i 17 kwietnia 2018 roku w Krakowie. Była to pierwsza edycja tego wydarzenia. Podczas konferencji mogliśmy spotkać ekspertów i praktyków z organizacji świadomie wdrażających i rozwijających kulturę innowacji.
Dzieliliśmy się wiedzą na temat innowacji i przywództwa, dobrych praktyk i wreszcie naszych upadków i porażek, z których uczymy się najwięcej. Spójrzmy bliżej jak wyglądało to wydarzenie.
Dzień Pierwszy – Prelekcje
Pierwszego dnia braliśmy udział w prelekcjach profesjonalistów, którzy o innowacji wiedzą wiele. Na początku mieliśmy okazję posłuchać Piotra Prokopowicza, który mówił o „The Power of Serendipity”. Co przewiduje sukces zawodowy i osobisty? Dlaczego niektórzy ludzie są kreatywni, a inni nie? Na te pytania mogliśmy sobie odpowiedzieć podczas tej prelekcji.
Aby przetrwać jako firma, organizacja musi stać się zmiennokształtna. Możemy to osiągnąć tylko poprzez motywowanie ludzi do ciągłej zmiany. Jurgen Appelo opowiadał o tym jak gra Pokemon Go zainspirowała go do innego podejścia do motywacji. Przyjrzeliśmy się bliżej grywalizacji i kształtowaniu nawyków.
Gry i nawyki są kluczem do wewnętrznej motywacji i zmiany, a to właśnie tego potrzebujemy w naszych firmach, by mogły stać się zmiennokształtne.
Paweł Brodziński opowiadał o bezpieczeństwie emocjonalnym i o tym jak w firmie Lunar Logic nauczył się, że emocjonalne bezpieczeństwo jest mocą, która poprawia umiejętności rozwiązywania problemów, wspomaga uczenie się, udziela informacji zwrotnych i uruchamia rozwój osobisty. Paweł podzielił się z nami skutecznymi innowacjami w kontekście indywidualnym, organizacyjnym i, co najważniejsze, komercyjnym.
W jednej z kolejnych prelekcji Bartosz Józefowski przedstawił nam „3 Steps to maturity in innovation”. Kiedy wszyscy mówią o innowacjach i szukają współpracy ze startupami, warto cofnąć się o krok, aby zrozumieć, co tak naprawdę jest naszym prawdziwym celem biznesowym. Celem tego wykładu było obalenie niektórych mitów na temat innowacji, ukazujących pewne głupie trendy i logikę tłumu w obszarze innowacji.
Seweryn Rudnicki – ekspert w tematyce Design Thinking przekonywał nas do tego, byśmy zapomnieli o czymś takim jak „geniusz” i zaczęli budować kulturę innowacji. Korzystając z jego doświadczenia mogliśmy się nauczyć w jaki sposób budować tę kulturę w naszych organizacjach.
W ostatniej prelekcji tego dnia Dawid Ostręga w bardzo dynamicznej prezentacji opowiadał nam o rozwoju zespołu The Kraków Kings (futbol amerykański) i o zarządzaniu tym zespołem. Jaki wpływ miały łagodne zmiany na wyniki drużyny i czego możemy się z tego nauczyć o zarządzaniu ludźmi, prowadząc istniejącą lub budując nową organizację.
Oprócz prelekcji mogliśmy uczestniczyć w dwóch panelach dyskusyjnych: „Management Models and Scaling Leadership” i „Organizational culture, modern leadership and diversity as factors building an environment of innovation and competitive advantage”.
Dzień Drugi – Warszataty
Drugiego dnia zaproponowano uczestnikom warsztaty w tematyce „Innovation and Leadership”. Mieliśmy do wyboru cztery ścieżki warsztatowe. My wybraliśmy:
Track 1 – Innovation culture
Na początku Marcel Dziedzic poprowadził dyskusję pełną przykładów i analiz innowacji w dzisiejszym świecie biznesu. Mówił o tym, że w innowacji najważniejsi są LUDZIE.
W kolejnej części warsztatów Seweryn Rudnicki przeprowadził nas przez cały proces Design Thinking i opowiadał o tym, jak skupiać się na drugiej osobie w procesie rozwijania produktu lub usługi.
Pierwsza edycja Konferencji Front Edge dobiegła końca i zostawiła nas, uczestników z głową pełną przemyśleń i pomysłów, które z entuzjazmem zaczniemy wprowadzać do naszych organizacji. Dziękujemy organizatorom za tak owocny czas i mamy nadzieję na kolejną edycję!